ledningsjobb.se

Nyheter

Är chefer alltför fega på Facebook?

Beteendevetaren Nina Jansdotter, som i sommar ger ut boken ”Framgång med Facebook”,  menar att chefer överlag är lite mer avvaktande med att gå med  och lite mer försiktiga med vad de skriver på Facebook.  Ju högre upp i hierarkin en person arbetar, desto större risker är associerade med att synas på Facebook och visst kan rädslan över att förlora kontrollen ta överhanden.

En person som har en hög position har helt enkelt mer att riskera än en ”vanlig medarbetare”.  Nina Jansdotter tycker inte att chefer ska avstå från att synas på Facebook av rädsla för konsekvenser om de råkar uttrycka sig klumpigt eller skriva om ett ämne som kan misstolkas. Fördelarna med att som chef synas på Facebook är fler än nackdelarna, om du bara lär dig att hantera det på rätt sätt och betraktar Facebook som en kommunikationskanal med stor potential, en möjlighet att fördjupa kontakten och ha en öppen dialog med sina medarbetare, åtminstone om man ska tro Nina Jansdotter.

 

Om du är osäker på hur du kan använda Facebook som chef rekommenderar hon att du pratar ihop dig med andra chefer och undersöker hur de förhåller sig till detta sociala fenomen. Om ni är flera chefer i en organisation kan ni också välja att skapa gemensamma riktlinjer och policys för hur ni ska agera på Facebook.

Chefer är ofta måna om att behålla sin professionalitet, vilket gör att man kanske väljer att gå med i mer professionellt inriktade sociala nätverk, exempelvis Linkedin.  Men det ena behöver inte utesluta det andra och i längden kan det bli svårt att helt undvika Facebook eftersom det trots allt är Sveriges och kanske också världens största sociala nätverk med drygt fyra miljoner användare bara i Sverige.

 

Som chef finns det i grunden ingen anledning att oroa sig för att ditt agerande på Facebook kommer att få tråkiga konsekvenser, åtminstone inte om du tillämpar sunt förnuft och väljer med omsorg hur du ska uttrycka dig. Rädslan för obehagliga konsekvenser gör att somliga chefer blir alltför strikta, formella och lite småtråkiga på Facebook. När du är personlig och vågar visa prov på olika sidor av dig själv kan dina medarbetare lättare relatera och anknyta till dig, vilket kan fördjupa och underlätta relationen med dem.  Tveka inte att dela med dig av din passion, dina intressen och funderingar. Du kan också ge hintar om din ledarstil, dina visioner, var du är på väg i ditt ledarskap och organisationens framtida utveckling. Du kommer sannolikt att vinna pluspoäng i dina medarbetares ögon om du inte bara delar med dig av de positiva och glättiga sidorna av ditt ledarskap, tipsar Nina Jansdotter.