ledningsjobb.se

Nyheter

Hjälp medarbetarna hantera sin stress

Vad kan man som chef göra för att undvika stress hos sina medarbetare?Att lida av stress är ett problem för många anställda på många företag, i alla möjliga olika branscher.  Alla reagerar olika - en del fysiskt, en del psykiskt och en del av båda dessa.

En proffsig chef ska, enligt Stressforskningsinstitutet som genomfört en studie över stress på arbetsplatser, framför allt vara lyhörd mot sin personal, för att se till deras behov. Det är viktigt att läsa av sina medarbetare. Symptom på stress hos sina anställda kan vara att de blir sämre på att hålla koncentrationen uppe och att inlärningsförmågan minskar.

När kompetent personal drabbas av sådant bör man som chef snarast ingripa för att underlätta för medarbetaren i den mån kan. En del får problem med magen och andra med sömnen, och sådana problem är ju svårare för en arbetsgivare att se, varpå det är viktigt att vara lyhörd för en personal som måste kunna förklara sina behov.

Se till att medarbetaren får möjlighet att planera sin dag i den mån som det går. Man ska som chef se till att medarbetarna alltid har resurser som behövs för att göra ett bra jobb, menar Stressforskningsinstuítutet.

Se till att vara tydlig mot dina medarbetare, så att de vet vad som förväntas av dem. Se till att eventuella omorganiseringar går smidigt och att personalen drabbas så lite som möjligt av sådana. Ju roligare det är att gå till jobbet, ju bättre presterar man!