ledningsjobb.se

Nyheter

Mindfullness- ett kraftfullt verktyg för ökad affärsnytta

Mindfullness är betydligt mer än ett tankeverktyg, det är en livsstil och ett förhållningssätt till tillvaron som smittar av sig och snabbt genererar ringar på vattnet. Det menar Cecilia Åkesdotter, som är författare och föreläsare med mindfullness som specialitet. Hon menar att mindfullness är ett av de mest kraftfulla verktygen som finns för att bli mer effektiv och accepterande, ett sätt att möta verkligheten som den är utan att värdera det du möter.

Mindfullness innebär att vara närvarande i nuet och är ett kraftfullt verktyg för att få ut mer av tillvaron, träna upp sin fokusförmåga, bättra på sin förmåga att möta motgångar och hantera stress och att fördjupa relationen med kunder, medarbetare och leverantörer, säger Cecilia Åkesdotter.

Hon menar att det accepterande förhållningssättet som mindfullness innebär bland annat leder till ett mer empatiskt bemötande av andra människor, oavsett om det är en kund, en medarbetare, en chef eller en människa du möter i ditt privatliv. Genom att vara helt och fullt närvarande och fokuserad på nuet tillför du ytterligare en dimension i mötet med andra människor och i tillvaron. Du tar dig tid att känna efter hur du upplever saker och ting, blir lyhörd för magkänslan och kroppens signaler och har en förmåga att upptäcka detaljer i nuet som annars skulle ha passerat obemärkt förbi.

Jag vill sprida budskapet att mindfullness är ett verktyg som inte bara leder till en ökad livskvalitet, det kan också bidra till konkret affärsnytta. När du är närvarande i nuet inger du förtroende, du kommunicerar tydligare och ger ett engagerat intryck av dig själv och din organisation. Det är universella och viktiga framgångsfaktorer i alla möten med andra människor, säger Cecilia Åkesdotter.

Mindfullness- ett tillstånd som smittar av sig

Hon menar att alla medarbetare som arbetar med människor på ett eller annat sätt har nytta av att tillämpa mindfullness. Den som är helt och fullt närvarande i nuet blir också bättre på att fokusera och prioritera. Mindfullness kan hjälpa även den allra mest stressade individen att hålla huvudet kallt och behålla fokus, även när arbetsdagen är upphackad av möten, telefoner som ringer, mailboxar som plingar och pratglada kollegor.

En avgörande grundpelare i Mindfullness är ett accepterande förhållningssätt, förmågan att acceptera saker och ting precis som de är, utan att döma eller känna sig tvingad till förändring. En stor fördel med mindfullness är att det är mycket smittsamt. Om du som chef tillämpar mindfullness på arbetsplatsen kan du räkna med att ditt förhållningssätt och din utstrålning smittar av sig på dina medarbetare och kollegor. Det finns forskning som visar att en mindfull person kan få en stressad individ att, på relativt kort tid, komma ner i samma puls, säger Cecilia Åkesdotter.