ledningsjobb.se

Nyheter

Modeföretagets strategi: yngre medarbetare att föredra

Ett känt modeföretag kom nyligen fram till att yngre personal är bättre än äldre, och har därför utvecklat en strategi för att att anställa dem och behålla dem. Genomsnittsåldern är 30 år på företaget, och ledarna upplever att medarbetarna är mer ambitiösa, idérika och öppensinnade för nya företagsstrategier och mål, än många av deras äldre motsvarigheter.

Många chefer har en föråldrad syn på vad som anses vara en lämplig ålder på sina medarbetare. Men modeföretaget menar att utvecklingen går framåt genom att frångå sådana principer. Yngre personal vill helst avancera inom företaget de jobbar på. Andra undersökningar tyder också på att yngre nyutexaminerade är mer angelägna än deras äldre medarbetare att ha möjlighet att utvecklas och ha möjligheter att en dag hamna på en chefsposition.

Genom att haffa medarbetarna i tidig ålder får man snabb tillgång till de som kan företaget och är bekant med dess principer. Det är av stor vikt, när man som i det här fallet vill expandera och öppna nya butiker. På detta sätt attraherar företaget de som är hungriga. Yngre medarbetare är också mer benägna att ifrågasätta saker och vara mindre rädda, varpå man hittar möjligheter.

Därmed inte sagt att man inte anställer folk från fler åldersgrupper, även om nyutbildade med relativt fräsch yrkeserfarenhet är att föredra. Kompetensen ligger i att utveckla och gilla förändring. Med en bra organisation fungerar detta bra, och särskilt 80- och 90-talisterna tilltalas av den här sortens tänkande.