ledningsjobb.se

Nyheter

Så kan en chef göra sin arbetsplats positiv och effektiv

Något som kallas positiv psykologi kan enligt ny forskning få personal på sin arbetsplats ge högre produktivitet, lägre sjukfrånvaro och lägre personalomsättning, bland annat. Framför allt mår medarbetarna mycket bättre, enligt psykologifabriken.

Positiv psykologi handlar om vad som får oss att må bra och under vilka förutsättningar medarbetare klarar att komma fullt ut till sin rätt. Tanken är att medarbetare på en arbetsplats ska öka sitt välmående och klara motgångar bättre. Det kräver intensivt arbete från en chef och är något man mer långsiktigt jobbar med. Chefen bör hålla sig till vissa regler för att sprida bra stämning.

För en chef handlar positiv psykologi mycket om att uppmärksamma sådant som verkligen fungerar på en arbetsplats, att plocka ut guldkornen och betona dem. En chef bör avsätta mycket tid för att notera sådant som denne verkligen tycker är bra.

Som chef måste man uppmärksamma medarbetarnas styrkor. Uppmuntra personalen att utnyttja sådant de är bra på istället för att fokusera på att förbättra det som fungerar mindre bra.Tala om för personalen när de gör rätt och vad de gjorde extra bra. Sådant leder till bättre trivsel, effektivitet och mer lönsamhet. Låt personalen ta en stunds motion eller något litet men värdefullt som gör dem glada på arbetsplatsen. Detta leder till mer kreativitet, produktivitet och får dem att prestera bättre.

Låt många på arbetsplatsen få reda på att en i personalen gjort något som varit mer outstanding. Det är sådant som gör dem glada. Som chef bör du visa personalen din uppskattning! Viktigt är också att låta sin personal begå misstag, för att lära sig av dem!